Hoppa till innehåll
Hem » Kan en digital strategi avgöra resultatet av uppsatta mål?

Kan en digital strategi avgöra resultatet av uppsatta mål?

Genom en digital strategi av din marknadsföring undgår du fallgroparna av ogenomtänkta marknadsinsatser. Detta som i sin tur kostar på tok för mycket i förhållande till de konverteringar insatserna förmedlar. Så med andra ord är svaret på inledande fråga ett enkelt och snabbt svar, JA.

Hur ska detta då gå till?

Försök först att avgöra om en digital strategi redan är tillgänglig i verksamheten. Detta kan du ta reda på genom några korta frågor:

  • Kan du i en mening summera vad verksamheten vill åstadkomma de närmaste åren?
    – Om inte, så finns heller ingen strategi.
  • Om du kan summera vad verksamheten vill åstadkomma de närmaste åren men samtidigt inte har en plan för hur du ska ta dig från din nuvarande position till det tänkta målet…
    – ja, då finns heller ingen strategi.
  • Om du däremot checkar ”ja” på första frågan samt även har en plan för att nå målen, ja då finns också en strategi.
    – MEN, om denna strategi däremot inte baseras på efterforskningar, statistik och historik och utan tydliga nyckelpunkter, ja då kommer troligtvis inte strategin hålla sig så stark i längden.

Så via punkterna ovan avgör du om det redan finns en befintlig digital strategi att använda eller eventuellt omarbeta. Om inte så är det hög tid att börja ert strategiarbete!

Vad innefattar en digital strategi?

Du skapar bäst en digital strategi genom att täcka in ett antal väsentliga områden. Strategin för er digitala marknadsföring skapar således större effekt och håller starkare över tid. Tre av dessa områden väger något tyngre och nedan läser du om dem i mer detalj:

  1. För att kunna planera och genomföra en digital marknadsstrategi behöver du ha koll på insidan av verksamheten. Denna information återspeglas och finns sedan konsekvent med i era insatser. Vilken företagsmodell tillhör verksamheten samt vilket varumärke, visuell identitet och vision förmedlas?

2. Vem är den typiska kunden och vilka personor innehåller er målgrupp? Denna målgruppsanalys är ett viktigt moment för att du ska kunna formulera marknadsinsatserna för rätt kund och via rätt kanaler. På så vis sparar du både tid och pengar och förstår kunden på ett mer effektivt sätt. Mer information om målgrupp och personor finns här.

3. När en strategi för innehåll och utförande finns klar är det lätt att nedprioritera den viktiga aspekten av uppföljning. När vi mäter och följer upp våra insatser har vi chans att samla in viktig data inför framtiden. På så vis lär vi oss av det som gick toppen men också det som gick mindre bra. Av denna information har vi sedan möjlighet att förändra och förbättra.

Utöver dessa tre områden återfinns ytterligare fyra som bör förstås och genomarbetas i detalj. Detta bör göras för att strategin ska bli komplett. Ju fler punkter som involveras desto mer träffsäker blir er digitala marknadsföring. Men håll ut, digitala insatser behöver ofta tid på sig att ge effekt på grund av flera olika algoritmer och andra parametrar…

Slutkläm

En digital strategi för er marknadsföring är av ytterst vikt för att de insatser ni gör ska nå rätt personer och därav få bäst effekt. Det gäller att se över hela verksamhetens företagsanda tillsammans med mål och vision för att kunna skapa denna marknadsstrategi. Så undvik att kasta era pengar, och er tid, i sjön och gör er digitala marknadsföringsstrategi till en medspelare i er verksamhet. Vi hjälper gärna till med en enkel checklista och rådgivning där ni i efterhand hanterar utförandet själva. Vill ni hellre att vi tar hand om er strategi från början till slut är det heller inga problem!
Vänta inte, lägg era pengar på välgrundade insatser – Kontakta oss redan idag!

Kontakta mig för Strategi konsultation

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor. Kostnad för en intensivtimma är 1295:- ex moms.

Anmälan till Strategi Bootcamp

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor.

Webinar strategi
GRATIS WEBINAR

Skapa en Strategi för din digitala marknadsföring

Webinaret skickas direkt via mail!

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.

Strategi Marknadsföringsbyrå
GRATIS MALL

Vi förklarar & Du utför

Med denna mall skapar du på egen hand en strategi för din digitala marknadsföring. Vi guidar dig genom samtliga moment via enkla tips & råd.

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.