Hoppa till innehåll
Hem » Social media manager – ur en students perspektiv.

Social media manager – ur en students perspektiv.

Att bryta sig loss från en trygg punkt, byta bana och ge sig in i något helt nytt. Jag tror att jag talar för många när jag säger att det är en blandning av nyfikenhet, förväntan, men också en känsla av oro. Att göra valet att studera till social media manager och samtidigt vara rädd för att ta fel beslut, där var jag för nästan ett år sedan.

Jag befann mig i en situation där jag skulle välja mellan tre, relativt olika utbildningar; Visual Merchandiser, 3D-Artist Visual och Social Media Manager. När jag sökte utbildning utgick jag främst från mina intressen och att de alla skulle leda till jobb. Det fanns en sak som dessa tre hade gemensamt – alla var mer eller mindre kreativa. Detta var för mig en av de viktigaste punkterna när det kom till valet av yrke.

En bransch där man måste vara på tårna

Hjärnan gick på högvarv under många veckor den sommaren. När jag väl närmade mig ett beslut till Social Media Manager, fick jag råd från andra som redan var yrkesverksamma i branschen. Jag fick höra att “det är ett yrke där man ständigt måste vara på tårna, leta inspiration och hålla sig uppdaterad, du kommer aldrig vara helt ledig”. Lite avrådande kan man tycka. Men jag såg det mer som att personerna i sig ville göra mig medveten inför ett faktiskt beslut, som för min del blev just – Social Media Manager. Jag kunde inte riktigt släppa min oerhört glada reaktion vid antagningsbeskedet. Att den utbildningen dessutom skulle genomföras på distans såg jag som en fördel.

Social Media Managers uppgift & ansvar?

Jag får ofta frågan om vad det är jag studerar? Social Media Manager, vad är det för något och vad gör en sådan?
Vanligtvis säger jag till följd av titeln: “Typ digital kommunikatör inom sociala medier”
Att greppa alla nya titlar som dyker upp i samhället förstår jag kan förvirra många. Det jag studerar är ju trots allt en relativt ny titel inom en bransch under ständig utveckling.
Vi alla som idag använder oss av sociala medier vet hur ofta kanaler uppdateras, utvecklas, tillsätter nya funktioner, förändrar dess utseende etc. Det är vårt jobb att hjälpa företag med detta, vilka plattformar de ska närvara på och hur ska de användas. Det kan t.o.m vara så att man tillsätter en Social Media Manager för att starta upp företagets kanaler från scratch och låta hen ansvara för detta.

Att studera en distansutbildning ensam hemifrån i sitt vardagsrum kräver sin självdisciplin. Men helt ensam har jag inte varit. Min fyrbenta valp Majken har gett mig dagligt sällskap. Ibland har hon varit mer krävande både tids- och orkesmässigt. Men till största del underlättat en ganska ensam vardag utan fysiska kollegor eller klasskamrater. Det är tack vare distans-upplägget som jag och min sambo kunde skaffa en efterlängtad valp sommaren innan jag började studera.

Fördelar med branschen

Efter att ha genomfört alla kurser under drygt ett halvår har jag dessutom insett vilka fördelar en bransch med distansupplägg har. Jag studerar i princip varifrån jag vill, så länge jag har haft internetuppkoppling. Bara tanken på att framöver ha samma möjlighet och frihet i ett framtida yrke förstärker min tes om att valet av bransch är helt rätt.
Men visst hör jag den där rösten och får allt mer förståelse för “Du kommer aldrig vara helt ledig”. När man har sitt yrkes- och privatliv innanför samma väggar är det självklart svårare att lämna det. Framförallt när man befinner sig i en bransch som kräver sin kreativa process. Vilket inte nödvändigtvis alltid infinner sig: måndag – fredag mellan 8-17. Datorn står gärna vidöppen, ifall jag skulle komma på något senare på kvällen. Men även här ser jag de positiva fördelarna. Att jag har möjlighet att styra över mina arbetstider efter när jag är som mest kreativ och inspirerad, så länge jag håller mig till deadline.
Jag minns väl under en kurs i höstas när jag hade en riktigt dålig dag. Jag behövde komma framåt med en inlämningsuppgift som närmade sig deadline. Jag hade fastnat helt och bröt till slut ihop. Det slutade med att jag mitt på ljusa dagen istället gav mig ut på en löptur. Som för min egen del är den bästa (och billigaste) formen av terapi. Samma kväll – några timmar senare, lyckades jag färdigställa den betungande inlämningsuppgiften som dessutom blev bättre än jag hade vågat hoppas på.

Rebecka student Social Media Manager

LIA

Längtan efter att komma ut på praktik och få se branschen på riktigt infann sig tidigt under utbildningen. Marknadsföring i sig är ganska komplext och det finns oftast inga rätt eller fel och alla företag jobbar på olika sätt. Att studera ett sådant område kan stundtals vara lite frustrerande när det enda man vill ha framför sig är konkret fakta.

Nu sitter jag här och får se verkligheten, vilket har stärkt både min känsla för branschen och yrket. Några veckor in i LIA-perioden har jag redan fått en ny typ av motivation och inspiration. Både i arbetet jag utför, men också i form av en fantastisk kollega/handledare som låter mig prova på saker jag vill fördjupa mig inom. För min del har det framförallt varit det jag gör här och nu – att skriva. Frida ger mig utrymme för att utvecklas inom copy som är en av de delarna jag hittills känt starkast för. Ett område som vi kanske inte fått någon djup kunskap inom från kurserna i utbildningen.

Egna barriärer

Det största hindret är min prestationsångest. Den tynger mina axlar och är starkt kopplat till min perfektionism. Jag vill så gärna att ens kreativa arbete ska kännas och beröra varenda mottagaren. Detta är något jag måste lära mig att hantera. Jag försöker delvis ta råd från en tidigare kursledare som så klokt sa; “Done is better than perfect” och ”Släpp taget och gå vidare”. Ältar vi något för länge kommer vi aldrig fram till nästa idé, och det måste vi ju – förr eller senare!

Slutkläm

Som tidigare nämnt, kanske hade hon delvis rätt i sitt råd om branschen och vad som skulle krävas av mig. Men jag är en rastlös själ och fascineras av briljanta idéer. Envisheten är högst närvarande, jag har viljan att utvecklas och trivs som allra bäst när det finns saker att göra. Då bör detta vara som handen i handsken…

Kontakta mig för Strategi konsultation

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor. Kostnad för en intensivtimma är 1295:- ex moms.

Anmälan till Strategi Bootcamp

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor.

Webinar strategi
GRATIS WEBINAR

Skapa en Strategi för din digitala marknadsföring

Webinaret skickas direkt via mail!

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.

Strategi Marknadsföringsbyrå
GRATIS MALL

Vi förklarar & Du utför

Med denna mall skapar du på egen hand en strategi för din digitala marknadsföring. Vi guidar dig genom samtliga moment via enkla tips & råd.

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.