Hoppa till innehåll
Hem » Vikten av rätt Sökord och hur du hittar dom

Vikten av rätt Sökord och hur du hittar dom

På den digitala plattformen talar vi ofta om sökord och vikten av dessa. De benämns även som ”nyckelord” eller dess direkta översättning ”keywords”. För att du ska kunna nå den publik du vill ha med ditt digitala innehåll (ex. hemsida/blogg) behöver du identifiera och använda de mest relevanta sökorden för ditt innehåll.

Det primära SEO-arbetet

När du arbetar med din hemsida / ditt innehåll vill du självklart få den så optimerad och självgående som möjligt. Vi pratar inom marknadsföring om vikten av SEO-arbete, Sökmotoroptimering. Med detta menar vi att förbereda och bygga en hemsida för att ranka så bra som möjligt på exempelvis Google. Grunden i detta SEO-arbete utgörs av sökord som passar in på din text och dina kunders/publiks behov. Det första steget är alltså att identifiera just dina mest effektiva sökord. Dessa ska sedan användas i rubriker och texter på din hemsida / i ditt innehåll.

Varför undrar du?
Jo, ju högre rankad ditt innehåll hamnar desto större chans att du får ett klick.
Visste du att förstapositionen (länken högst upp vid en sökning på Google), i genomsnitt får 30% av alla klick!?

Sökorden för din kundgrupp/publik skiljer sig oftast också beroende på i vilket steg i köpresan eller beslutsprocessen kunden befinner sig. Kunden kan exempelvis befinna sig i en fas av informationssökning där denne ännu inte är redo att köpa något. Personen använder sökord som rör information och mer allmänna ord och termer. I informationsfasen används med största sannolikhet andra sökord än vid exempelvis Inköpsfasen. En kundresa kan se ut enligt nedan:

Kundresa

Tillbaka till sökord

En central uppgift är alltså att göra en sökordsanalys. Du behöver ta reda på vilka sökord du ska ha med på din hemsida/i ditt innehåll för att pusha din organiska trafik. Organisk trafik syftar på den obetalda och förtjänade trafiken du får via din länk av exempelvis en ”googling”. En sökordsanalys är också bra när du vill få reda på mer om din målgrupp och deras behov, förstå sökbeteendet inom ett visst område eller skapa nytt innehåll till din befintliga hemsida.

Så hur gör man då?

Det finns flera olika verktyg tillgängliga för att kunna genomföra en sökordsanalys. Vissa kostar andra inte och du klarar dig faktiskt långt på de som är gratis. Beroende på vilket mål du har med din analys passar olika verktyg olika bra. Det gäller att att testa sig fram vilken som funkar bäst för dig. Ett vanligt alternativ är Googles egna sökverktyg kallat Keyword Planner (sökordsplaneraren) som är en del av Google Ads. Ytterligare ett förslag är Uber suggest, också det gratis. Via Google ads verktyget får du också förslag på andra relaterade termer som du kan ha nytta av.

Konkret:

  • Gör en kort lista på sökord (10-tal ord) som du kopplar till din verksamhet och som rör dina produkter/tjänster. Detta är en grund för att sedan arbeta ut ifrån.
  • Skriv sedan in dessa en och en i Googles sökruta (utan att trycka på enter). Nu får du relaterade förslag från Google i rullistan som du möjligen kan använda som utökningar. (Ett tips är att söka med ABC-metoden. Varje ord du skriver in i sökrutan efterföljer du med ett mellanslag och sedan A. Se nu vilka förslag som kan vara relevanta söktermer. Fortsätt sedan med ett B efter ditt ord istället för A, se relevanta söktermer, osv.)
  • Nästa steg är att använda dessa ord och termer i sökordsplaneraren (via Google ads). Google kollar dina sökord, ger dig en estimering på antalet sökningar på orden och även fler sökord som förslag som möjligen kan passa dig!
  • Efter detta kan du kategorisera dessa efter eget behov för att se hur du ska använda dessa. Dela även in dina sökord efter ditt primära sökord, det som är det viktigaste ordet för den specifika sidan. Samt dina sekundära sökord som är exempelvis synonymer, böjelser, fraser och andra liknande ord som passar din text.

Denna lista med sökord använder du sedan frekvent och spritt på din hemsida / i ditt innehåll. Olika sidor på din hemsida har olika sökord beroende på vad det är du förmedlar och skriver om.

Det är ju bara att Googla!

Varför pratar vi bara om Google som sökmotor? Google är den största sökmotorn i Sverige och har en marknadsandel på 93,14%. Alltså 93,14% av alla sökningar i Sverige görs på Google. En sökning på Google har ju till och med fått ett eget begrepp – ”det ska jag googla”. Näst kommer sökmotorn Bing med en marknadsandel på 4,55%, se mer:

Vi hjälper dig!

Nu när du fått klarhet i sökord och dess betydelse finns ingen tid att förlora! Gör en sökordsanalys och optimera ditt innehåll, vi hjälper dig gärna med detta. Ring eller fyll i vårt formulär så kontaktar vi dig inom kort och sätter bollen i rullning!

Kontakta mig för Strategi konsultation

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor. Kostnad för en intensivtimma är 1295:- ex moms.

Anmälan till Strategi Bootcamp

Efter genomförd anmälan kontaktar Main Project dig för vidare instruktioner. Fakturering sker efter Main Project svarat på din anmälan med 20 dagars betalningsvillkor.

Webinar strategi
GRATIS WEBINAR

Skapa en Strategi för din digitala marknadsföring

Webinaret skickas direkt via mail!

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.

Strategi Marknadsföringsbyrå
GRATIS MALL

Vi förklarar & Du utför

Med denna mall skapar du på egen hand en strategi för din digitala marknadsföring. Vi guidar dig genom samtliga moment via enkla tips & råd.

Genom att klicka på knappen ovan godkänner du att Main Project skickar mail till dig & sparar dina uppgifter. Du kan när som helst välja att avprenumerera om så önskas.